2. mai 2012

Karl Johans gate - Monopol del 15

Jeg er kommet til del 15 i min Monopol-serie.
Jeg regner med å komme i mål på Rådhusplassen før jeg flytter fra hovedstaden 1. juni

Øverst i Karl Johans gate står statuen av Karl Johan, konge av Sverige og Norge fra 1818 til 1844. På sokkelen står valgspråket hans:  Folkets Kjærlighed min Belønning.

Staselige gateskilt på byens hovedgate. 
Det ser ut som man har måttet flytte dem litt høyere enn opprinnelig planlagt.

Ved Universitetet øverst på Karl Johan stod en gang Bård Breiviks kube, 
på vei fra festplassen i Bergen til Informatikkbygget på Blindern


Når Stortinget åpnes i oktober, er det flagg langs hele Karl Johan
og alle bilene man ser har CD-skilt

I desember er det skøyteis og julemarked ved Karl Johans gate.
Noen ganger er det fullmåne i tillegg til flomlyset.

På Grands balkong i Karl Johans gate hylles nobelprisvinnerne 

Freiauret fra 1909 var Norges første lysreklame

Ingen kommentarer: